13.3 ISU PENDIDIKAN & CABARAN DI MALAYSIA

 BY: AMIR FARHAN BIN MD RADZI (D20231107935)

Pengenalan

Isu pendidikan dan cabaran di Malaysia merujuk kepada pelbagai masalah yang memberi kesan kepada sistem pendidikan negara tersebut. Ini termasuk cabaran-cabaran yang menghalang akses yang sama terhadap pendidikan yang berkualiti, masalah berkaitan dengan kurikulum, cara pengajaran, penggunaan teknologi, dan perbezaan dalam kualiti pendidikan di antara pelbagai kumpulan sosial, kawasan geografi, atau etnik. Beberapa masalah utama yang kerap dihadapi di Malaysia termasuk:

 

Cabaran & Situasi


Cabaran 1: Pelajaran berfokuskan peperiksaan dan pencapaian

-        Sistem Pendidikan yang terlalu berorientasikan peperiksaan.

-       Perkembangan potensi individu secara maksimum terhalang.

-      Gagal membnagunkan murid secara holistik, bersepadu, seimbang, dan harmoni dari aspek komponen intelek, rohani, emosi, dan jasmani.

 

Cabaran 2: Pendidikan berterusan

-        Pembelajaran yang tiada kesinambungan:

I)                 Antara akademik dan kokurikulum

II)               Antara sekolah dan rumah.

-        Pembelajaran terlalu terikat dengan:

I)                 Jadual waktu

II)               Bilik darjah

III)              Kawasan sekolah

IV)             Peraturan.

 

Cabaran 3: Pendidikan bersepadu

-          Murid-murid mempelajari mata pelajaran secara terpisah.

-        Gagal untuk mensepadukan:

I)                 Hubungan antara mata pelajaran sebagai satu ilmu

II)               Pengetahuan mata pelajaran dengan kehidupan

III)              Kefahaman tentang isu-isu dan penyelesaiannya

IV)             Keintelektualan dan aspek keinsanan/kemanusiaan

 

Cabaran 4: Kesejahteraan & kemakmuran

-          Pendidikan menggalakkan persaingan. Hilangnya perasaan kerjasama dan tolong menolong.

-        Hanya murid yang berjaya Sahaja mendapat perhatian, pujian dan pengiktirafan.

-        Sekolah dan rumah merupakan institusi Pendidikan yang berasingan.

-        Guru dan ibubapa tiada komunikasi dan perhubungan untuk sama-sama       membantu Pendidikan murid-murid.

-        Pendidikan di sekolah tidak menekankan aspek kemanusiaan dan   kemasyarakatan.

 

Cabaran 5: Bahasa pengantar

-        Penggunaan bahasa pengantar yang berbeza mengikut jenis SJK (C) dan SJK (T) telah mengurangkan penguasaan terhadap Bahasa Malaysia dan menjarakkan rasa cinta terhadap Bahasa kebangsaan. Bahasa jiwa bangsa. Runtuh Bahasa, musnahlah bangsa. Bangsa Malaysia tidak dapat mendunia.

 

Cabaran 6: Sekolah vernacular

-        Pemisahan murid-murid mengikut jenis sekolah yang berbeza seperti Sekolah Kebangsaan, SJK (Cina) dan SJK (Tamil) membentuk pemikiran yang boleh menjarakkan integrasi kaum. Kanak-kanak perlu dipadukan sejak kecil untuk saling memahami budaya antara kaum melalui aktiviti sosial dan komunikasi.


Cabaran 7: Belajar untuk lebih mengetahui

-         Pendidikan terlalu berorientasikan akademik.

-        Terlalu terikat dengan silibus.

-        Pergantungan ilmu terhad kepada buku teks.

-        Hilangnya keseronokan belajar.

-        Murid dianggap sebagai tin kosong yang perlu diisi.

-        Ruang murid berkreatif dan kritis terhad.

-        Hanya guru yang betul dan bijak.

 

Cabaran 8: Belajar untuk tingkatkan Kemahiran

-        Ilmu dan Kemahiran tidak bersepadu. Contoh murid belajar Bahasa tetapi gagal menguasai Kemahiran berbahasa.

-        Ruang mengamalkan dan mengembangkan Kemahiran terhad.

-        Amalan rutin dan peraturan mengekang perkembangan Kemahiran pelajar. Guru gagal mencungkil dan mengembangkan Kemahiran pelajar.

 

Cabaran 9: Belajar untuk hidup lebih sempurna/baik.

-        Pendidikan gagal memperelokkan pekerti dan akhlak murid untuk menjadi insan yang sempurna.

-        Kekurangan role model untuk dicontohi oleh murid-murid di sekolah.

-        Pengasingan murid-murid mengikut pencapaian melebarkan jurang antara pelajar bijak dan pelajar lemah. Murid terkebelakang terabai, kurang motivasi, kurang keyakinan diri dan mudah putus asa.

-        Pengasingan murid mengikut jenis sekolah melebarkan jurang antara kaum. Murid tidak dapat bergaul dan bertukar fikiran serta membataskan sosialisasi dan toleransi.

-        Pengasingan murid mengikut jantina melebarkan jurang sosialisasi.

 

Cabaran 10: Belajar untuk hidup Sejahtera

-          Pendidikan yang berfokus terhadap akademik telah menghapuskan nilai-nilai   murni dalam pengajaran dan pembelajaran.

-        Pengasingan murid mengikut pencapaian, jenis sekolah dan jantina   membataskan murid-murid untuk berperanan dan memainkan fungsi yang betul   dalam kehidupan dan Masyarakat.

-        Hilangnya kemesraan, kesantunan dan kesopanan dalam Masyarakat.

-        Meningkatkan budaya individualistik dalam kalangan pelajar.


      https://prezi.com/view/9TFUGzwLAAoTVgCU48S4/

        

       


  Rumusan

      Malaysia telah membangun asas yang kukuh untuk kemajuan pendidikan dan bersaing dengan negara-negara maju. Falsafah Pendidikan Kebangsaan menjadi panduan utama dalam membentuk matlamat pendidikan negara, memastikan harmoni, kesejahteraan, dan kemakmuran bagi masyarakat dengan menitikberatkan nilai-nilai yang luhur. Sistem pendidikan perlu dinamik dan berubah mengikut keperluan semasa demi menyokong falsafah ini. Salah faham tentang dasar pendidikan boleh menimbulkan isu-isu yang merugikan negara, oleh itu semua pihak perlu bersatu dalam menjalankan peranan masing-masing demi merealisasikan cita-cita Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

                                              

Read more

Read more


                                     Previous< < < > >Next                               

         

RUJUKAN 


Zaini Abdullah, 2023, Buku Perkembangan Pendidikan Di Malaysia, Penerbit Pendidikan Sultan Idris.


https://harakahdaily.net/index.php/2020/04/17/norma-baharu-pembelajaran-dan-pentaksiran-pendidikan/

PENGENALAN

  Kursus ini membincangkan secara kritis tentang falsafah dan pendidikan dengan menganalisisnya dalam konteks perkembangan pendidikan di Ma...